Vatten

 

 

 

Vatten känner igen oss människor som vatten! Vi består ju av en hel del molekyler, så det är ju inte så konstigt egentligen. Förresten, känner igen...vad då känner igen? Ja, vatten är ju lika intelligent som du, och jag, om inte ännu mer. För medan vi människor tar flera år på oss att ens ta till oss ett budskap och överhuvudtaget anpassa oss till något nytt, så adapterar sig vattnet direkt till sin omgivning, insuper informationen och ger ut exakt samma signaler till omgivande molekyler. Vatten har alltså en förmåga att minnas.

 

Vad säger det oss? Ja, skulle du vilja duscha dig ren i en rent vatten eller duscha dig smutsig i ett smutsigt vatten? Eftersom vattnet tar in information från sin omgivning, så betyder det att, ju bättre vattnet mår i källan och på vägen från källan till duschhandtaget desto renare blir du. Det behöver inte bara vara frågan om hur det ser ut runt källan och i rören utan det handlar också om vilka energier som rör sig där. Och som vi vet består allt av energier, såväl objekt som ljud och tankar. Därför spelar omgivande människor och situationer en lika stor roll som hanteringen av vattnet i alla skeden.

 

Vi har alla förmågan att rena vatten, jag gör det även på distans!

 

Min syn på vatten förändrades något när jag träffade Masaru Emoto i Los Angeles 2008. Han utstrålade sådan oerhörd vördnad för vatten och fick mig att förstå vad vatten betyder för oss. Han visade resultat av en hel del experiment och forskningar. Bl.a. visade han sin film ”Vatten” och den berörde mig djupt.

 

Mötet med Masaru följde med mig hem till Sverige. Jag började att ”prata” med all form av vatten, från porlande vårvatten i dikena och regndroppar på bilrutan till isen på havsytan och snöflingorna i luften. Andra runt omkring mig tyckte jag var knäpp och jag förklarade bara att; eftersom vattenmolekyler finns i stort sett överallt och de har minneskapacitet så kan jag ju påverka allt runt omkring mig positivt om jag ger ut positiva energier till vattenmolekylerna. Nej, det var inte många som förstod.

Här är några bra exempel på skillnaden i positiv påverkan jämfört med negativ påverkan:

 

Den översta där den vänstra bilden visar en iskristall tagen ur ett vatten som blivit utsatt för nedsmutsning av värsta sorten och den högra bilden är en iskristall från samma vatten efter böner.

 

 

På bilden nedanför denna kan du se skillnaden mellan vanligt upptappat kranvatten jämfört med samma vatten efter positiva tankar.

 

 

Och vid sidan av dessa kan du se vilken skillnad specifika ord gör med hur vattnet mår, det får en att tänka fler än en gång innan man uttrycker ord i någon form, eller hur? På den vänstra bilden är en kristall från vatten som har utsatts för ordet Ängel och på den högra en kristall från vatten som utsatts för ordet Djävul.

Och för att du ska se vad Solfeggiofrekvenserna gör med vattenmolekylerna i din kropp vill jag visa dessa vackra iskristaller som var och en kommer från vatten utsatt för varje enskild frekvens.

 

Du kan rena ditt eget vatten alldeles själv! En bra och lätt metod är att införskaffa några 1½-2 litersflaskor, riv bort etiketterna och ta sedan en bit ritpapper där du skriver ned en massa positiva ord. T.ex: Kärlek, du är vacker, glädje, överflöd, tacksamhet o.s.v. Sedan tejpar du på papperet på flaskan så att sidan med orden hamnar mot vattnet. Nu kan du låta vattnet stå ett tag och vips så har du renat vatten som ger din kropp de positiva energierna :)

 

 

Vattenfasta

(av Betina med inspiration från Barbara Piechocinska)

 

Varför vattenfasta?

 

Som vi fått lära oss i skolan bör kroppen innehålla 75 % vatten, men de flesta människor är bara runt 50 % vatten. Och bristen på vatten gör det svårt, eller rättare sagt omöjligt för kroppen att fungera optimalt. När kroppen har för lite vatten fördelar den vattnet till de viktigaste organen, såsom hjärtat och hjärnan. Alla organ som inte är nödvändiga för omedelbar överlevnad börjar kämpa p.g.a. vattenbrist. Dessa kan vara; hud, diskar, leder, ögon, matsmältningen etc.

 

Ett exempel när det gäller matsmältningen är när slemhinnorna i magen, som finns där för skydd, inte tillförs tillräckligt med vatten och börjar försvinna. Detta kan leda till läckande tarm.

 

När man vattenfastar får man ofta frågor som; var får du dina vitaminer, mineraler och protein från? Dör du inte om du inte äter något under så lång tid? Faller inte dina tänder ut? Den mesta energin kommer från den egna kroppen. Mycket kommer från det lagrade fettet men också från alla de vävnader kroppen inte behöver, dessa kan bestå av tumörer eller andra utväxter, som bryts ned och används som bränsle. Under en vattenfasta utsätts inte tänderna för några syraattacker vilket ger dem möjligheten att återuppbyggas och även att bli vitare.

 

Det finns de som när de ska börja med en vattenfasta har brister på vitaminer, såsom B12 t.ex. eller brister i mineraler. Efter vattenfastan ligger dessa på en balanserad nivå vilket kan verka motsägande eftersom de inte fått i sig något av detta! Kroppen renar och helar sig själv under vattenfastan så den kan fungera på ett mycket mer effektivt sätt och kroppen brukar ha en hel del av dessa näringsämnen omkringflytande i kroppen och kan alltså tillgodogöra sig dem på ett effektivare sätt.

 

Man kan fråga sig; vad är mer effektivt vad gäller renande och helande, att vattenfasta eller att äta en perfekt diet? När man äter en diet av fräscha, råa, mogna frukter och grönsaker utan för mycket fett och utan tillsatser ger man kroppen nog med energi för att rena och hela. Det är därför vi ser så många människor bli av med degenerativa, kroniska sjukdomar med en sådan diet. När vi vattenfastar, går vi dock igenom rening och helande mycket snabbare. En tre veckor lång vattenfasta kan jämföras med åratal av bra diet, när det gäller rening av kroppen. Människor som hållit en perfekt diet i flera år har vanligen fortfarande kvar saker att avgifta.

 

Vi är vana vid att vår vitalitet minskar med tiden. Det är en långsam process så vi känner det inte riktigt från dag till dag. Detta betyder att vi inte riktigt kommer ihåg vad vi kände för, säg tio år sedan. Genom att vi vattenfastar har vi en unik möjlighet att uppleva hur det är att öka sin vitalitet till den nivå vi hade för runt tio år sedan. Om man återintroducerar fast föda på ett ordentligt sätt och håller en god diet så får man uppleva den nivån.

 

 

Förberedelse

 

Det är bra om man före en vattenfasta trappar ner på mängden mat per måltid och i en vecka före vattenfastan äter bara frukt och grönsaker, detta för att det ska bli lättare att övergå till endast vatten.

 

Innan man börjar en vattenfasta mäter man olika saker i kroppen, vilket man också gör varje dag/vecka under vattenfastan. Detta för att man ska kunna se vad kroppen går igenom och hur den mår. Det man mäter dagligen är kroppstemperatur, blodtryck och puls, är den förhöjd kan det vara ett tecken på att man inte får i sig tillräckligt med vatten. För att se till att det vatten man dricker skall stanna i kroppen och inte på en gång sköljas ut ur kroppen så tar man små klunkar åt gången.

 

Och varje vecka under vattenfastan mäts kroppsmått, kroppsvikt, blodsockerhalten, kroppens vätskemängd och fettmängd (som vissa vågar kan göra genom att skicka upp pulser genom kroppen och därmed mäta mängden). Då kroppen under en vattenfasta inte förgiftar dig, eftersom du inte äter något, utan faktiskt helar dig så fort den kan, bör man inte råka ut för några allvarliga problem, men med hjälp av mätningarna kan man se om man är på väg åt fel håll. Därför kan det vara smart att ha daglig kontakt med någon som har erfarenhet av vattenfasta som kan se och känna igen dessa förändringar hos kroppen.

 

Viktigt är att det är rent vatten du dricker under vattenfastan, renat destillerat vatten är bäst då det absorberar gifter väldigt bra för att sedan bära dem med sig ut ur kroppen. Källvatten eller på annat sätt renat vatten, som t.ex. renat med energisten är också bra.

 

En bra naturborste med långt skaft att torrborsta kroppen med är en mycket bra investering. När du torrborstar kroppen, nerifrån och upp riktat mot hjärtat, tar du bort stagnerade gamla hudrester (bl.a. sura avfallsprodukter) från huden samt stimulerar hela lymfsystemet. Huden är i sig ett stort avgiftningsorgan. Ca 1/2 kilo av restprodukter lämnar huden varje dygn (ca 1/3 av kroppens totala slaggprodukter). Därför hjälper torrborstningen att hålla hudporerna öppna och rena och avlastar därmed även levern och njurarna i sitt reningsarbete.

 

 

Myter

 

En vanlig myt är att man skall vara mycket aktiv under tiden man vattenfastar, detta för att bränna mer fett. Men om du tränar kroppen så kommer den att behöva mer energi och denna energi kommer kroppen att ta där den lättast kan få den, från muskelvävnaden. Kroppen kommer dessutom inte ha nog med energi att göra den djupa rening och det helande som kroppen verkligen vill göra.

 

De flesta tror att snabb ämnesomsättning är bäst eftersom man kan äta vad som helst och sedan bara bränna bort det. Det finns dock en baksida till det, ju mer arbete kroppen behöver göra, desto fortare åldras den. Har man en långsam ämnesomsättning så använder kroppen all bränsle och näring den får på ett väldigt effektivt sätt.

 

 

Symptom

 

Symptomen under en vattenfasta kan vara flera, beroende på person. Oftast får man som en hinna på tungan, som man lätt avlägsnar med en tungskrapare eller tandborste. Hinnan gör att vattnet kan smaka olika varje dag, beroende på vad som utsöndras från tungan, så länge kroppen avgiftar sig kommer hinnan att uppstå.

 

De andra symptom som uppstår, som värk på olika ställen i kroppen, beror på vad just den personen behöver få helat, vad man haft för sjukdomar och värk före vattenfastan eller i barndomen t.ex. som inte helat klart ännu, det kan även handla om emotionella saker. Andra vanliga symptom är yrsel, låg kroppstemperatur och värk i nedre ryggen, känner man värk i nedre ryggen kan det ibland bero på att njurarna får arbeta på väldigt hårt p.g.a. att man inte får i sig tillräckligt med vatten, t.ex. under natten. Man brukar känna av olika symptom olika dagar och de brukar bara hålla i sig från en liten stund till flera dagar, ibland kan de komma åter dagen efter eller en annan dag. Allt beror, som sagt, på hur mycket kroppen behöver hela.

 

Har du någon gång druckit alkohol är det vanligt att du kan känna huvudvärk någon gång under vattenfastan. Har du en helt ren kropp så kommer du inte ha några symptom alls. Är man riktigt stressad och lever ett stressigt liv så känner man heller inga symptom, men då beror det istället på att kroppen inte kan gå in i avgiftning, rening och helande.

 

Kroppen kan bestämma sig för att göra sig av med olika gifter genom huden också, genom acne, klåda eller liknande. Andra mer positiva saker som man kan märka av under en vattenfasta är att ens sinnen fungerar bättre, som t.ex. luktsinnet.

 

Man kan få en del begär efter olika maträtter under en fasta och detta beror på att; under tiden kroppen bränner igenom lagren av fettet kommer gifterna ut i blodströmmen, några av dessa gifter kan vara olika beroendeframkallande ämnen som funnits i den mat vi någon gång tidigare ätit. Och när de kommer ut i blodströmmen så kan vi känna begär efter viss sorts mat. Detta kan vara en bra sak eftersom vi faktiskt renar vår kropp från dessa beroendegifter. Och det gör att vi i framtiden har lättare för att undvika saker som inte är bra för vår kropp.

 

Hur mycket vatten?

 

Jag skulle säga att det är helt och hållet individuellt, alla kroppar är olika och kräver därmed olika mängder vatten. Min egen kropp behöver vanligtvis 2-3 liter vatten varje dag. Under min första och andra vattenfasta drack jag så mycket som 5-6 liter vatten per dag, det var under maj resp. juli och jag var mycket i solen under den tiden. Under tredje vattenfastan, som jag avslutade i januari, har jag legat på runt 3-4 liter vatten per dag. Någon dag har det blivit runt 2 liter och då har jag märkt av skillnaden i huden på händerna och lite värk i nedre delen av ryggen, vid njurarna.

 

Så, titta först på hur mycket vatten du vanligen dricker varje dag, sedan bör du nog dubbla den mängden vattenintag under vattenfastan för att få i dig tillräckligt.

 

 

Första tiden

 

De första 8-12 timmarna efter sista måltiden kan kroppen fortfarande gå på mat som finns kvar i matspjälkningssystemet. Sedan går kroppen på glykogenet som finns lagrat i levern, det kommer den göra så länge glykogenet finns kvar i levern vilket troligen är runt ytterligare 8-12 timmar. 16-24 timmar efter sista måltiden måste kroppen börja producera glukos på något sätt och det lättaste sättet för den att göra detta är att använda muskelvävnad. Det är bra om den mesta av denna tid av 8-12 timmar är under natten då kroppen är i fullständig vila.

 

Morgonen därpå, dag 2, bör man vila väldigt mycket, precis som under alla andra dagar under en vattenfasta, men särskilt då. Någon gång under dag 2 börjar kroppen ändra om så att den mestadels använder fett som sin källa av energi. Detta är målet. Det är nu matspjälkningssystemet kan börja vila. Alltså kommer alla gifter som blivit lagrade i fettet att börja försvinna.

 

Under de tre första dagarna kan man känna av något som de flesta kallar hunger, men känner man det som man brukar i magtrakten så är det inte äkta hunger, äkta hunger känner man av som en behaglig kittlande känsla bak i halsen. Känslorna i magtrakten beror på att kroppen arbetar med magen och tömmer den, det kan också vara stressrelaterade känslor man känner, då de oftast uppstår i just magtrakten. Den äkta hungern brukar hos genomsnittet inte sätta in förrän runt 6-8:e vattenfasteveckan, hungern sätter in när kroppen inte längre har någon ”överflödig” vävnad att använda som bränsle.

 

Kroppen tömmer endast tarmen när det finns något att tömma, så de 2-3 första dagarna sker oftast tömning av sådant du ätit. Därefter sker tömning endast när kroppen samlat ihop gammalt slagg som behöver göras av med den vägen.

 

 

Under resten av tiden

 

Man kan känna både låg och hög energi under en vattenfasta, men viktigt är att man endast vilar. De med lite kroppsfett tenderar att vara tröttare under en vattenfasta är de med mycket kroppsfett. Nattetid kan man få sova runt 4-6 timmar, eftersom matspjälkningssystemet är avstängt, man brukar känna sig väl utvilad ändå. I sällsynta fall kan man få sova lika många eller fler timmar än man normalt brukar, detta brukar bero på att kroppen har något att arbeta med för att hela sig.

 

Det tar ca fem dagar för smaklökarna att ställa om sig. Detta gör de eftersom de är vana vid en mängd olika sorters kryddor, salt och andra smaker och att de nu inte utsätts för några smaker alls under vattenfastan. Efter vattenfastan kommer man märka en härlig smaksensation när man börjar med frukten, vilket borde göra att det är lättare att sedan hålla sig kvar vid den bättre kosten.

 

Under vattenfastan stängs matspjälkningssystemet ner och man skall undvika all intag av annat än vatten och framför allt undvika kemikalier, så man använder bara vatten när man borstar tänderna, vanlig naturlig oparfymerad tvål till kroppen och, endast vatten till håret.

 

Första veckan tappar man i genomsnitt 5 kg, har man lite fettreserver tappar man kanske mindre och har man mycket fettreserver brukar man tappa mer i vikt. Andra veckan tappar man i genomsnitt 3,5 kg och tredje veckan tappar man igenomsnitt 1-2 kg. Följande veckor ligger man på i snitt 1 kg per vecka. Detta är för att kroppen anpassar sig och gör sig mer effektiv.

 

Andra veckan under en vattenfasta är två gånger nyttigare när det gäller avgiftning och helande och tredje veckan är två gånger nyttigare än andra veckan. Efter tredje veckan saktar saker och ting ned, kroppen saktar ned både avgiftning och rening, så tre veckor är en bra längd på en vattenfasta.

 

 

Mot slutet av vattenfastan

 

Även om man bestämt sig för att vattenfasta ett visst antal dagar är det allra bäst att lyssna på sin kropp när man närmar sig slutet på vattenfastan. Om man just råkar vara mitt i en avgiftning eller ett helande (vilket ju känns) är det smart att fortsätta vattenfastan ytterligare en dag eller två. Detta för att vattenfasta är det snabbaste sättet att hela klart. Om man istället skulle börja engagera sitt matspjälkningssystem igen så tar det energi från helandet. Om du däremot inte går igenom någon avgiftning eller helande längre är det en bra tid att avsluta vattenfastan.

 

 

Att fuska

 

Om man fuskar under en vattenfasta så chockas kroppen markant och det tar ca tre dagar för kroppen att komma tillbaka till fastefysiologin. Och fuskar man med dålig mat kan det rent av vara farligt. Det är här man ser skillnaden mellan vattenfasta och juicefasta. Juicefastar man så går kroppen aldrig in i fastefysiologin, kroppen kanske får i sig färre kalorier och går ner i vikt och kanske avgiftar sig och kanske renar sig en del, men kroppen går aldrig in i det djupa stadiet av helande och avgiftande som det gör vid vattenfasta. För vid en juicefasta får kroppen i sig näringsämnen.

 

Efter en vattenfasta

 

När man avslutar en vattenfasta så börjar man med en sakta tillbakagång till fast föda och har man fastat under tre veckor så bör man ägna hela första veckan efter fastan till att långsamt återintroducera fast föda med frukt som innehåller mycket vatten, såsom vattenmelon t.ex. Under hela första veckan skall du inte dricka vatten inom 30 min innan du äter och inte inom 45 min efter du ätit men under övrig tid måste du fortsätta dricka mycket vatten.

 

Dag 1

 

Denna första dag äter du 60 g. vattenmelon eller papaya per måltid med 2 timmars mellanrum; kl. 10, 12, 14, 16 och 18.

 

Dag 2

 

Idag äter du 120 g. vattenmelon eller papaya per måltid med 2½ timmars mellanrum; kl. 9, 11:30, 14, 16:30 och 19.

 

Dag 3

 

Idag äter du 240 g. vattenmelon eller papaya per måltid, du kan idag också välja att äta en syrarik frukt vid 1 av måltiderna, typ ananas, citrusfrukt eller tomat. Idag äter du med 3 timmars mellanrum; kl. 9, 12, 15 och 18.

 

Dag 4

 

Idag äter du 300 g. frukt per måltid, 1 av måltiderna får vara syrarik frukt, med 3 timmars mellanrum; kl. 9, 12, 15 och 18.

 

Dag 5

 

Idag äter du 370 g. frukt per måltid, 1 av måltiderna får vara syrarik frukt, med 3 timmars mellanrum; kl. 9, 12, 15 och 18. Idag kan du orka med lite yoga innan någon av måltiderna.

 

Dag 6

 

Idag äter du 450 g. frukt per måltid, 1 av måltiderna får vara syrarik frukt, med 3 timmars mellanrum; kl. 9, 12, 15 och 18. Idag kan du orka med lite yoga eller en promenad innan någon av måltiderna.

 

Dag 7

 

Idag äter du 540 g. frukt per måltid, 1 av måltiderna får vara syrarik frukt, med 3 timmars mellanrum; kl. 9, 12, 15 och 18. Idag kan du orka med lite yoga eller en promenad innan någon av måltiderna.

 

Att träna och motionera innan en måltid är det allra bästa för kroppen, detta ökar markant återhämtningsprocessen. Det ökar också aptiten och matsmältningen. Även när du äter normalt igen.

 

Fortsätter man sedan med en råkostdiet, där man äter levande föda såsom frukt och grönsaker, med hög vattenhalt (ca 80 %) och låg fetthalt (10 %), nötter och frön så fortsätter reningsprocessen och helandet av kroppen och man kommer att efter ca 10 veckor märka stora förändringar med kroppen. Man kommer att vara vid sin högsta potential igen. T.ex. brukar naglarna vara mycket starkare. Och kroppen fortsätter med en långsam ämnesomsättning.

 

Och lever man på en råkostdiet efter en renande vattenfasta behöver man i regel inte gå på en fasta igen, om du inte blir sjuk eller något, eftersom kroppen kommer att arbeta och fungera optimalt. Men de flesta människor har så mycket gifter i kroppen att de behöver gå igenom en vattenfasta fler än en gång. En vattenfasta är i vilket fall en oerhört bra start för en helomvändning och nystart i livet med bra kostvanor. Men skulle man gå tillbaka till samma dåliga matvanor igen så stoppar man upp systemet i kroppen igen och det vill man ju inte. Allt vi köper för att äta, förutom ekologiska råkostvaror, innehåller gifter av olika slag.

 

Raw Food och B12

 

Enligt vissa är en myt med levande föda att man får brist på vitamin B12 om man inte äter kött. Och enligt en undersökning av Statens Institut för Livsmedelsforskning gjord på vegetarianer (kopierat från internet) kom man fram till att B12 och fullvärdiga aminosyror bildas i tunntarmen. Däremot får köttätare och de som äter lagad mat tillföra vitaminet utifrån, eftersom bakteriefloran i tarmen är felaktig. Man kan ju undra varför läkare inte själva anammar sin forskning eller att det lärs ut på de utbildningsinstanser som utbildar läkare?

 

Raw Food och Proteiner

 

Det är tysk forskning från 1800-talet som ligger till grund för vår syn på proteiner. Då sa man att 120 g. behövs varje dag. Auktoriteter idag hävdar att behovet är 60-90 g. Specialister anser dock att det faktiska proteinbehovet snarare ligger på 25-30 g. och om man äter det rått så räcker 8 g. Vissa råkostare har hävdat att man inte behöver äta något protein, då kroppen bildar aminosyror från tunntarmen (jämför Statens Institut för Livsmedelsforskning).

 

 

Varför äta Raw Food?

 

Vad man kan förvänta sig när man äter Raw Food är:

• Återfå din naturliga vikt (inte bara tappa i vikt utan du kan också gå upp i vikt om du behöver)

• Motverkar åldrande

• Avgiftar kroppen på ett naturligt sätt

• Stärker immunförsvaret

• Minskar risken för sjukdomar

• Bättre hy

• Tjockare hår

• Återfå sin naturliga syn

• Bli av med eventuella sjukdomar

• Få bättre minne

• Få bättre koncentration

• Blir på bättre humör

• Det är billigare

• Enklare och snabbare att laga mat

 

Den bästa kosthållningen för vår kropp är alltså Raw Food! När man tillagar Raw Food hettar man aldrig upp maten mer är till 42 grader, det gör att alla enzymer, vitaminer, mineraler och andra näringsämnen stannar kvar i maten! Man använder sig av en torkugn, här nedan ser du hur den ser ut. Excaliburs torkugnar kan du finna på både svenska och utländska hemsidor där du kan köpa både torkugn, blenders, nötnjölkspåsar och annat som man kan behöva när man ska tillaga Raw Food. Sök på ordet Excalibur eller ordet torkugn på t.ex. Google. Det finns även massor av recept på Raw Food på nätet :)

 

Vill du läsa mer om detta så rekommenderar jag dig att besöka en av Barbara's sidor: Perfect Health 101, samt se hennes YouTube-filmer på sidorna: Osteoporostips samt BarbaraPiechocinska.

 

Jag har här berättat ur min egen erfarenhet samt från mitt eget perspektiv efter det jag läst och lärt mig, kom ihåg att vi alla är olika.

 

Kom ihåg att rådfråga din läkare innan du ger dig på Vattenfasta.

 

Betina

© 2007-2016 BETINAS HEALING All Rights Reserved

 

For more information feel free to contact Betina